46% Polaków opowiada się za wprowadzeniem zakazu handlu w niedzielę
85 proc. Polaków przyznaje, że zdarza im się robić zakupy w niedzielę i święta, z czego 21 proc. robi to często; zarazem 46 proc. Polaków opowiada się za wprowadzeniem zakazu handlu w niedzielę i dni świąteczne – wynika z najnowszego raportu TNS Polska.
Według badania, 85 proc. Polaków przyznaje, że zdarza im się robić zakupy w niedzielę i święta. 54 proc. deklaruje, że zakupy w te dni zdarza im się robić rzadko. 21 proc. przyznaje się do częstych zakupów w niedzielę i święta, w tym 4 proc. mówi, że robi to bardzo często. Jak podkreśla TNS, 22 proc. respondentów nigdy nie robi zakupów w dni świąteczne.
46 proc. Polaków jest za wprowadzeniem zakazu handlu w niedzielę i dni świąteczne. 23 proc. z nich chciałoby, żeby taki zakaz obowiązywał wszystkie sklepy; tyle samo respondentów chciałoby, żeby zakaz obejmował tylko supermarkety i hipermarkety. W 2004 r. odsetek osób popierających zakaz handlu dla sklepów wielkopowierzchniowych wynosił 13 proc. Zwolennikami zakazu handlu w dni świąteczne wprowadzonego we wszystkich sklepach są częściej mieszkańcy wsi oraz osoby preferujące małe lub średnie sklepy samoobsługowe.
Jak wynika z badania TNS, w dni świąteczne najczęściej sklepy odwiedzają osoby w wieku 20-29 lat, a także osoby zamieszkujące duże miasta i preferujące zakupy w supermarkecie. Zdecydowanie mniej chętnie na zakupy wybierają się seniorzy (60 lat i więcej), mieszkańcy wsi, osoby korzystające z małych, osiedlowych sklepów.
Przeciwko wprowadzeniu zakazu handlu w niedzielę i święta jest 41 proc. Polaków. W porównaniu do 2004 r. odsetek przeciwników zakazu zmalał o 13 punktów procentowych.
TNS wskazuje, że 12 lat temu 43 proc. badanych deklarowało, że korzystają z małych sklepów, gdzie towar podaje ekspedient. Obecnie odsetek zmniejszył się trzykrotnie. W 2004 r. jedynie 24 proc. Polaków deklarowało, że dokonuje zakupów w sklepach wielkopowierzchniowych; w 2016 r. taką deklarację złożyło 56 proc. badanych. Zarówno teraz, jak i 12 lat temu w podobnym stopniu kupowano w małych i średnich sklepach samoobsługowych (19 proc. obecnie, 22 proc. w 2004 r.).