Związkowcy z oświaty spotkali się z kierownictwem MEN
Obradująca w Warszawie 17 stycznia br. Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” była poświęcona wielu problemom edukacyjnym dotyczącym zarówno spraw wewnątrzzwiązkowych, jak i tych związanych z działalnością Sekcji w przestrzeni publicznej.
Członkowie Rady zapoznali się ze stanem prac nad Uchwałą Programową, która będzie procedowana na WZD w dniach 12-13 marca b.r.
Rada podjęła też decyzję o wystąpieniu z żądaniem podniesienia dodatku za wychowawstwo w wysokości 20 procent.
Przewodniczący sekcji Waldemar Jakubowski przedstawił sprawozdanie z półrocznej działalności Prezydium.
Rada przyjęła też do wiadomości informację o planach wznowienia wydawania pisma Krajowej Sekcji Oświaty pod tytułem „Edukacja Narodowa”. Odpowiedzialny za projekt jest członek prezydium Janusz Wolniak.
Rada wysłuchała informacji o spotkaniu części Prezydium (Waldemar Jakubowski, Danuta Utrata, Izabela Lorenz, Janusz Wolniak) z kierownictwem MEN.
Podczas swojego wystąpienia Barbara Nowacka poinformowała, że we wtorek 16 stycznia br. Sejm przyjął projekt ustawy okołobudżetowej, w której są zaplanowane środki finansowe na podwyżkę pensji nauczycieli. Minister zapewniła też, że wszelkie sprawy będą konsultowane ze stroną związkową.
Waldemar Jakubowski przewodniczący Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarności” podniósł kwestię wynagrodzeń nauczycieli, podkreślił, że związek z zadowoleniem przyjął proponowane podwyżki. W trakcie spotkania przedstawiciele Solidarności omówili kwestie wynagrodzeń – powiązaniu płac nauczycielskich z wynagrodzeniem przeciętnym w gospodarce narodowej. Tematem były także m.in. zmiany regulacji dotyczących nauczycielskich emerytur.
Przewodniczący KSOiW Waldemar Jakubowski wręczył Minister postulaty KSOiW i uchwały WZD KSOiW. Podkreślił, że w przekazanych dokumentach delegaci wskazali na problemy, które wymagają podjęcia działań strony rządowej we współpracy ze związkami zawodowymi. Przewodniczący jako najpilniejsze wskazał:
-Niezwłoczny wzrost minimalnych stawek wynagrodzenia nauczycieli przynajmniej o 30% na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, nie mniej jednak niż 1500 zł brutto.
-Odejście od kwoty bazowej i powiązanie stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w sektorze przedsiębiorstw.
-Przeznaczanie docelowo na edukację 8% PKB.
-Urealnienie ochrony prawnej godności nauczycieli w związku z wykonywaną pracą.
-Standaryzacja warunków pracy nauczycieli.
-Zapewnienie wysokiego poziomu funkcjonowania szkolnictwa specjalnego.
-Ustawowe zagwarantowanie stałego uprawnienia do wcześniejszych emerytur w wysokości umożliwiającej godziwe życie.
-Ograniczenie biurokracji, przede wszystkim związanej z pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
-Wprowadzenie przepisów określających wynagrodzenie nauczycieli za inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły – art. 42 KN.
-Podniesienie dodatku za wychowawstwo do 20 % wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego) i nadanie uprawnień do niego pracownikom faktycznie pełniącym tę funkcję bez wynagrodzenia, np. w centrach kształcenia zawodowego, zespołach edukacyjno-terapeutycznych i innych.
-Zbudowanie funkcjonalnego systemu kształcenia i podnoszenia kwalifikacji nauczycieli oraz doradztwa metodycznego.
-Znowelizowanie art. 47 KN – zrównanie uprawnień do nagród jubileuszowych z pracownikami samorządowymi.
-Ujednolicenia przepisów dotyczących wysokości i uprawnień do dodatku za warunki trudne i uciążliwe – praca z uczniami niepełnosprawnymi, bez względu na rodzaj placówki i miejsce wykonywania pracy w wysokości co najmniej 20% wynagrodzenia zasadniczego za pracę w warunkach trudnych i 10% za pracę w warunkach uciążliwych.
-Uzyskanie uprawnień do urlopu na żądanie wzorem innych grup zawodowych w Polsce.
-Jednoznaczna regulacja prawna w sprawie pensum i wynagradzania, np. nauczyciel informatyk – zajęcia teoretyczne – 18 g., a zajęcia praktyczne – 20 g. (wykonują tę samą pracę).
-Wprowadzenie w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych stanowiska nauczyciela doradcy zawodowego.
Strona związkowa omówiła propozycje zasad i trybu współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej. Widzi ona konieczność ustalenia harmonogramu spotkań, aby jak najszybciej wprowadzić zmiany oczekiwane przez środowisko oświatowe. Minister zaproponowała również możliwość merytorycznych spotkań przedstawicieli MEN ze strukturami związkowymi w terenie.
jw
foto Janusz Wolniak