Banner

Związkowcy z oświaty spotkali się z kierownictwem MEN

Obradująca w Warszawie 17 stycznia br. Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” była poświęcona wielu problemom edukacyjnym dotyczącym zarówno spraw wewnątrzzwiązkowych, jak i tych związanych z działalnością Sekcji w przestrzeni publicznej.

Członkowie Rady zapoznali się ze stanem prac nad Uchwałą Programową, która będzie procedowana na WZD w dniach 12-13 marca b.r.

Rada podjęła też decyzję o wystąpieniu z żądaniem podniesienia dodatku za wychowawstwo w wysokości 20 procent.

Przewodniczący sekcji Waldemar Jakubowski przedstawił sprawozdanie z półrocznej działalności Prezydium.

Rada przyjęła też do wiadomości informację o planach wznowienia wydawania pisma Krajowej Sekcji Oświaty pod tytułem „Edukacja Narodowa”. Odpowiedzialny za projekt jest członek prezydium Janusz Wolniak.

Rada wysłuchała informacji o spotkaniu części Prezydium (Waldemar Jakubowski, Danuta Utrata, Izabela Lorenz, Janusz Wolniak) z kierownictwem MEN.

Podczas swojego wystąpienia Barbara Nowacka poinformowała, że we wtorek 16 stycznia br. Sejm przyjął projekt ustawy okołobudżetowej, w której są zaplanowane środki finansowe na podwyżkę pensji nauczycieli. Minister zapewniła też, że wszelkie sprawy będą konsultowane ze stroną związkową.

Waldemar Jakubowski przewodniczący Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarności” podniósł kwestię wynagrodzeń nauczycieli, podkreślił, że związek z zadowoleniem przyjął proponowane podwyżki. W trakcie spotkania przedstawiciele Solidarności omówili kwestie wynagrodzeń – powiązaniu płac nauczycielskich z wynagrodzeniem przeciętnym w gospodarce narodowej. Tematem były także m.in. zmiany regulacji dotyczących nauczycielskich emerytur.

Przewodniczący KSOiW  Waldemar Jakubowski wręczył Minister postulaty KSOiW i  uchwały WZD KSOiW. Podkreślił, że w  przekazanych dokumentach   delegaci wskazali na problemy, które wymagają podjęcia działań strony rządowej we współpracy ze związkami zawodowymi. Przewodniczący  jako najpilniejsze wskazał:

-Niezwłoczny wzrost minimalnych stawek wynagrodzenia nauczycieli przynajmniej           o 30% na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, nie mniej jednak niż 1500 zł brutto.

-Odejście od kwoty bazowej i powiązanie stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w sektorze przedsiębiorstw.

-Przeznaczanie docelowo na edukację 8% PKB.

-Urealnienie ochrony prawnej godności nauczycieli w związku z wykonywaną pracą.

-Standaryzacja warunków pracy nauczycieli.

-Zapewnienie wysokiego poziomu funkcjonowania szkolnictwa specjalnego.

-Ustawowe zagwarantowanie stałego uprawnienia do wcześniejszych emerytur               w wysokości umożliwiającej godziwe życie.

-Ograniczenie biurokracji, przede wszystkim związanej z pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

-Wprowadzenie przepisów określających wynagrodzenie nauczycieli za inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły – art. 42 KN.

-Podniesienie dodatku za wychowawstwo do 20 % wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego) i nadanie uprawnień do niego pracownikom faktycznie pełniącym tę funkcję bez wynagrodzenia, np. w centrach kształcenia zawodowego, zespołach edukacyjno-terapeutycznych i innych.

-Zbudowanie funkcjonalnego systemu kształcenia i podnoszenia kwalifikacji nauczycieli oraz doradztwa metodycznego.

-Znowelizowanie art. 47 KN – zrównanie uprawnień do nagród jubileuszowych                z pracownikami samorządowymi.

-Ujednolicenia przepisów dotyczących wysokości i uprawnień do dodatku za warunki trudne i uciążliwe – praca z uczniami niepełnosprawnymi, bez względu na rodzaj placówki i miejsce wykonywania pracy w wysokości co najmniej 20% wynagrodzenia zasadniczego za pracę w warunkach trudnych i 10% za pracę w warunkach uciążliwych.

-Uzyskanie uprawnień do urlopu na żądanie wzorem innych grup zawodowych                 w Polsce.

-Jednoznaczna regulacja prawna w sprawie pensum i wynagradzania,  np. nauczyciel informatyk – zajęcia teoretyczne – 18 g., a  zajęcia praktyczne – 20 g. (wykonują tę samą pracę).

-Wprowadzenie w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych stanowiska nauczyciela doradcy zawodowego.

Strona związkowa omówiła propozycje zasad i trybu współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej. Widzi ona konieczność ustalenia harmonogramu spotkań, aby jak najszybciej wprowadzić zmiany oczekiwane przez środowisko oświatowe. Minister zaproponowała również możliwość merytorycznych  spotkań przedstawicieli MEN ze strukturami związkowymi w terenie.

jw

foto Janusz Wolniak

Drukuj ten artykuł Drukuj ten artykuł

Społeczna inspekcja pracy