UÅ‚an…
Poniżej przedstawiam trzecią już część opisu zmian, jakie wedle nas winne nastąpić w polskich kolejach żelaznych…
O Nicei, mulit-kulti, Turcji… innym razem, jak już kurz opadnie… Choć pióro świerzbi… No to może jeno dwa cytaty, i to bez komentarza…
- Narody majÄ… prawo do decydowania w wolnych wyborach o tym, kto nimi rzÄ…dzi. (…) CzoÅ‚gi na ulicach i ataki z powietrza przeciwko wÅ‚asnemu spoÅ‚eczeÅ„stwu sÄ…Â bezprawiem – ogÅ‚osiÅ‚a z caÅ‚Ä… powagÄ… kanclerz Angela Merkel, zachÄ™cajÄ…c Erdogana do wyciÄ…gniÄ™cia konsekwencji wobec odpowiedzialnych za pucz.
- Unia Europejska caÅ‚kowicie popiera wybrany w Turcji demokratycznie rzÄ…d, instytucje i paÅ„stwo prawa – napisali we wspólnym komunikacie Tusk, przewodniczÄ…cy Komisji Europejskiej Jean-Claude Juncker i szefowa unijnej dyplomacji Federica Mogherini, którzy uczestniczyli w szczycie przywódców Azji i Europy w stolicy Mongolii, UÅ‚an Bator.
Strefa działalności komercyjnej Spółki
I. Inwentaryzacja i Selekcja majątku Spółki PKP SA
Zagadnieniem istotnym dla każdego podmiotu gospodarczego jest wiedza o walorach ekonomicznych jego majątku.
Celowi temu ma służyć inwentaryzacja majątku z uwzględnieniem jego rodzaju, danych o jego przeznaczeniu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, kosztach jego utrzymania, ciążących na nim zobowiązaniach publicznoprawnych itd.
Inwentaryzacja majątku ma stanowić podstawę jego dalszego racjonalnego wykorzystania. Warunkiem koniecznym jest jego selekcja pod kątem zdolności inwestycyjnej, pod którego pojęciem znajdzie się obrót nim lub inne gospodarcze wykorzystanie.
Spółka winna opracować politykę gospodarowania nieruchomościami, tj. określić cele w zakresie wykorzystania swojego potencjału majątkowego.
Wskazane zostały przestrzenie dworcowe i pozadworcowe, jako główne rodzaje posiadanych przez Spółkę nieruchomości. Obszary dworcowe stanowić mają element infrastruktury centrów przesiadkowych i generować mają poza funkcjami służącymi rozwojowi i utrzymania przewozów kolejowych, także funkcję inwestycyjną.
Tworzyć zatem mają mikroklimat do regionalnych inwestycji wokół obsługi pasażerskiej, przyczyniając się do zmniejszenia kosztów utrzymania nieruchomości zajętych przez infrastrukturę kolejową.
Drugim rodzajem nieruchomości byłyby przestrzenie pozadworcowe. Wśród nich należałoby wyróżnić nieruchomości o znacznym potencjale inwestycyjnym, możliwym potencjale inwestycyjnym i nieruchomości zbędne, których wykorzystanie gospodarcze jest niemożliwe lub nieopłacalne.
Sam podział tych nieruchomości w drodze analizy rynku jest jednak nie wystarczający. Mankamentem działalności Spółki jest to, że przedmiotem analizy są nieruchomości w stanie obecnym, tj. w określonym stanie technicznym. Spółka ma szereg nieruchomości, które przy obecnym ich wykorzystaniu (lub jego braku), zastałej na nich infrastrukturze budynkowej czy budowlanej, pozostają poza zainteresowaniem inwestycyjnym.
Dokonanie podziału na wyżej zaproponowany winno być oparte o możliwości poprawy jakości tych nieruchomości. Powyższe wymaga zbadania i oceny, czy są możliwości i potrzeby uatrakcyjnienia nieruchomości jako przedmiotu inwestycyjnego.
Zwłaszcza powyższe należały wykonać z daleko idącą współpracą z jednostkami samorządu terytorialnego, a zwłaszcza z gminami, które kształtują politykę przestrzenną gminy. Koniecznym zatem jest, aby Spółka w przypadku wyłączenia jej nieruchomości z terenów zamkniętych była czynnym uczestnikiem procesów związanych z tworzeniem studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Powyższe wymaga wzmocnienia roli Oddziałów Gospodarowania Nieruchomościami jako tych, które utrzymują bieżące i bezpośrednie relacje z jednostkami samorządowymi w obszarze ich działania.
C.d.n.