Kolejowe wykluczenia
Osiem lat rządów koalicji PO-PSL, to konsekwentne odwracanie się polskich kolei od społeczeństwa. Permanentne odwoływanie połączeń regionalnych, zamykanie czy wręcz likwidowanie dworców, kas biletowych, poczekalni, toalet… Jeśli zaś rewitalizacja budynków stacyjnych, to przede wszystkim pod kątem pozyskania kolejnych powierzchni komercyjnych, a gdy brak jest chętnych na ich najem, to dworzec jest ponownie zamykany z pracownikiem ochrony wewnątrz, by pilnował budynku przed dewastacją.
Kolej przestała być przyjazna dla ludzi, pełnić rolę służebną dla społeczeństwa. Stała się jedynie firmą, dla której najważniejszy jest pieniądz.
Czas na zmiany
Polska gminna, Polska powiatowa, Polska „B” – to wielkie wyzwania dla budowanych na nowo polskich kolei. Należy zatem:
Przywrócić sieć połączeń lokalnych, aby umożliwić dojazd do pracy, szkół, urzędów państwowych i samorządowych, placówek służby zdrowia, dóbr kultury, nauki; Skarb Państwa musi finansować deficytowy z założenia kolejowy ruch regionalny;
Zwiększenie częstotliwości ruchu kolejowego pasażerskiego – szczególnie w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, aby umożliwić korzystanie z połączeń kolejowych osobom dojeżdżającym do pracy i szkoły;
Otworzyć i ponownie oddać budynki dworców kolejowych dla podróżnych, aby mogli korzystać z niezbędnej infrastruktury, stworzonej wszak przede wszystkim dla klientów kolei;
Zawarcie min. 5-letnich umów na dofinansowanie lokalnych połączeń kolejowych, w celu umożliwienia prowadzenia racjonalnej i stabilnej polityki finansowej i inwestycyjnej przewoźników;
Uruchomić wszędzie tam, gdzie to możliwe, kasy biletowe;
Stworzyć podstawy do budowy platformy sprzedażowej, jako jeden wspólny bilet dla wszystkich przewoźników, tak aby zdjąć z podróżnego mało komfortowy obowiązek śledzenia zmieniającej się listy przewoźników;
Zakup biletów na przejazd komunikacją kolejową powinien gwarantować możliwość bezpłatnego korzystania z infrastruktury dworcowej (poczekalnie, toalety dworcowe)
Zbudować w porozumieniu z samorządem, oparte o infrastrukturę dworców kolejowych, lokalne centra przesiadkowe dla różnego rodzaju transportu.
Budowa i rozwój lokalnych centr przesiadkowych powinna uwzględniać wszystkie rodzaje transportu – również rowerów.
Dokonanie analizy stanu linii kolejowych o ruchu zawieszonym lub postawionych w stan likwidacji celem możliwości dalszego wykorzystywania.
Nowa kolej musi być podzielona na trzy segmenty:
infrastruktura wraz ze spółkami wspomagającymi PKP Energetyka, TK Telekom, PKP Informatyka w jednej grupie;
przewozy towarowe;
przewozy pasażerskie;
rola PKP SA to likwidator majątku zbędnego, a nie głównego rozgrywającego w grupie;
rola Urzędu Transportu Kolejowego to regulator rynku i strażnik prawa na kolei;
budowa „Y”, połączenia Wrocław i Poznania z Warszawą, to mogło być koło zamachowe dla polskiej gospodarki: przedsiębiorstw budujących infrastrukturę, ale i dla ZNTK-ów, jako budujących tabor w oparciu o nowe technologie.
Zmiany te mogą zdecydowanie wpłynąć na poprawę wizerunku kolei, która na powrót może stać się forpocztą Państwa Polskiego tuż za rogatkami wielkich aglomeracji.
Tezy wystąpienia, jakie wygłosiłem na Kongresie Programowym Prawa i Sprawiedliwości oraz Zjednoczonej Prawicy w Katowicach w dniu 4 lipca 2015 r. w ramach panelu „Rozwój kolei w Polsce”.