Domagają się zwiększenia wynagrodzeń
Po obradach Sekcji Krajowej Oświaty w Jeleniej Górze-Cieplicach, ukazał się Komunikat, w którym są wyartykułowane postulaty Rady KSOiW dotyczące m.in.: znaczącego zwiększenia wynagrodzeń nauczycieli i zmiany systemu wynagradzania pracowników administracji i obsługi, zwiększenia nakładów na edukację, większego wsparcia finansowego dla małych szkół, wprowadzenia standardów edukacyjnych, w tym maksymalnej liczby uczniów w oddziałach, określenia wysokości odpisu na pomoc zdrowotną nauczycieli.
Cały Komunikat poniżej.
jw
na zdjęciu – przew. KSOiW Ryszard Proksa
Foto Janusz Wolniak
KOMUNIKAT
Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”
z obrad Rady KSOiW w dniach 16-17 lutego br.
Rada KSOiW NSZZ „Solidarność” domaga się dalszego wzmocnienia kompetencji kuratorów oświaty w zakresie zatwierdzania arkuszy organizacyjnych i w konkursach na dyrektorów szkół. NSZZ „Solidarność” przedstawiło MEN propozycje wzrostu wynagrodzeń w oświacie. Uczestnicząca w obradach Rady poseł Marzena Machałek – zastępca przewodniczącego sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży – zadeklarowała pomoc w sprawie doprecyzowania zapisów w Karcie Nauczyciela w celu całkowitego wyeliminowania tzw. godzin karcianych.
Podczas dwudniowych obrad członkowie Rady KSOiW omówili stan prac w grupach roboczych Zespołu do spraw Statusu Zawodowego Pracowników Oświaty. Przypomnijmy, w ramach Zespołu pracuje pięć grup roboczych:
- Finansowanie oświaty.
- Wynagrodzenia nauczycieli oraz innych pracowników oświaty.
- Awans zawodowy nauczycieli.
- Czas i warunki pracy nauczycieli.
- Status zawodowy pracownika placówki oświatowej.
Na jednym z posiedzeń grupy roboczej przedstawiciele Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” przedstawili kilka wariantów znaczącego zwiększenia wynagrodzeń nauczycieli i zmiany systemu wynagradzania pracowników administracji i obsługi (m.in. „wyjęcie” dodatku za wysługę lat z minimalnego ustawowego wynagrodzenia). Po 1 kwietnia br. rząd RP ma przedstawić harmonogram realizacji podwyżek płac w oświacie do 2020 r. Jest to efekt spotkania Prezydium KSOiW NSZZ „Solidarność” z premier Beatą Szydło kilka miesięcy temu.
Ponadto NSZZ „Solidarność” domaga się:
- zwiększenia nakładów na edukację,
- większego wsparcia finansowego dla małych szkół,
- wprowadzenia standardów edukacyjnych, w tym maksymalnej liczby uczniów w oddziałach,
- określenia wysokości odpisu na pomoc zdrowotną nauczycieli,
- wprowadzenia zasad wynagradzania nauczycieli za realizację zajęć pozalekcyjnych w kontekście zmiany zapisu art. 42 ust. 2 Karty Nauczyciela w zaproponowanej przez NSZZ „Solidarność” treści,
- przejrzystych zasad naliczania środków finansowych na wynagrodzenia dla pracowników administracji i obsługi w części oświatowej subwencji ogólnej,
- wprowadzenia i określenia czasu pracy tzw. nauczycieli specjalistów do Karty Nauczyciela oraz standardów zatrudniania nauczycieli bibliotekarzy,
- przywrócenia obowiązywania Karty Nauczyciela w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
Rada KSOiW omówiła zasady opiniowania przez struktury związkowe projektów uchwał jednostek samorządu terytorialnego w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego.
Burzliwą dyskusję wywołały przykłady rozbieżności interpretacyjnych i stosowanie nowego zapisu art. 42 ust. 2 Karty Nauczyciela (miał on wyeliminować „godziny karciane”) w poszczególnych województwach. Obecna na posiedzeniu Rady poseł Marzena Machałek stwierdziła, że skoro jest tak duża rozbieżność w interpretacjach nowego zapisu, to należy go doprecyzować. W tej sprawie ma rozmawiać z minister Anną Zalewską.
Członkowie Rady przyjęli stanowisko, w którym domagają się zmiany zapisów ustawowych, tak aby opinia kuratora oświaty w sprawie arkusza organizacyjnego szkoły była wiążąca dla dyrektora szkoły i organu prowadzącego. Rada chce także zwiększenia roli kuratora oświaty w konkursach na dyrektorów szkół.
Rzecznik prasowy KSOiW NSZZ „S”
Wojciech Jaranowski