Banner

Po pierwsze – podróżny!

9 października 2015 r. w Łodzi odbył się Kongres Rozwoju Transportu. Honorowy patronat sprawował Prezydent Rzeczpospolitej Polski Pan Andrzej Duda.

Organizatorem Kongresu było Centrum Rozwoju Transportu i portal nakolei.pl, zaś „Wolna Droga” objęła patronat medialny.

Byłem jednym z prelegentów, co uznaję za wyróżnienie i niewątpliwy zaszczyt. Poniżej przedstawiam kilka tez, które stanowiły podstawę mojego wystąpienia.

Bez wątpienia Plany transportowe odgrywają niepoślednią rolę w zmianie struktury zadań przewozowych, m.in. poprzez wzrost znaczenia transportu kolejowego.

Aby ten wzrost był możliwy, należy m.in. zapewnić pasażerom nieskrępowaną dostępność usług o odpowiednio wysokim standardzie.

Co należy przez to rozumieć? Chociażby umożliwienie dokonania prostych czynności, czyli – zakup na dworcu kolejowym biletu na podróż, oczekiwanie na pociąg w schludnych i bezpiecznych warunkach, uzyskanie wyczerpującej informacji, możliwość nabycia i skonsumowania posiłku, możliwość zaopatrzenia się w produkty potrzebne w podróży, itp.

A jak ta dostępność usług dzisiaj wygląda?

Osiem lat rządów koalicji PO-PSL, to konsekwentne odwracanie się polskich kolei od społeczeństwa. Permanentne odwoływanie połączeń regionalnych, zamykanie czy wręcz likwidowanie dworców, kas biletowych, poczekalni, toalet…

Zdewastowana i popadająca w ruinę infrastruktura dworcowa stała się wręcz anty-wizytówką kolei.

Jeśli zaś dochodziło do rewitalizacji budynków stacyjnych, to przede wszystkim pod kątem pozyskania kolejnych powierzchni komercyjnych, a gdy brak jest chętnych na ich najem, to dworzec ponownie zostaje zamykany z pracownikiem ochrony wewnątrz, by pilnował budynku przed dewastacją.

Kolej przestała być przyjazna dla ludzi, pełnić rolę służebną. Stała się jedynie firmą, dla której najważniejszy jest pieniądz, a kolej przestała być taktowana przez rządzących jako służba na rzecz społeczeństwa.

Polska gminna, Polska powiatowa, Polska „B” – to wielkie wyzwania dla budowanych na nowo polskich kolei, które muszą mieć także odzwierciedlenie w Planach transportowych.

Należy zatem:

Przywrócić sieć połączeń lokalnych, aby umożliwić dojazd do pracy, szkół, urzędów państwowych i samorządowych, placówek służby zdrowia, dóbr kultury, sztuki, nauki;

Sprawić, by to Skarb Państwa przejął odpowiedzialność i finansowanie deficytowego z założenia kolejowego ruchu regionalnego;

Otworzyć i ponownie oddać budynki dworców kolejowych dla podróżnych, aby mogli korzystać z niezbędnej infrastruktury, stworzonej wszak przede wszystkim dla klientów kolei;

Stworzyć warunki do korzystania przez podróżnych z dóbr cywilizacji – bezpłatny dostęp do Internetu (WiFi), bankomat, automatyczna realizacja płatności, mała gastronomia, automat fotograficzny, itp., itd.;

Uruchomić wszędzie tam, gdzie to możliwe, kasy biletowe;

Stworzyć podstawy do budowy platformy sprzedażowej, jako jeden wspólny bilet dla wszystkich przewoźników, tak aby zdjąć z podróżnego mało komfortowy obowiązek śledzenia zmieniającej się listy przewoźników;

Zbudować w porozumieniu z samorządem, oparte o infrastrukturę dworców kolejowych, lokalne centra przesiadkowe dla różnego rodzaju transportu.

Zmiany te mogą zdecydowanie wpłynąć na poprawę wizerunku kolei, a nadto zwiększyć atrakcyjność dworców i ich potencjał, co z jednej strony wpłynie na jakość obsługi podróżnych, z drugiej zaś na korzyści płynące z najmu powierzchni.

Właściwie prowadzona polityka w tym zakresie może sprawić, że polska kolej na powrót może stać się forpocztą Państwa Polskiego tuż za rogatkami wielkich aglomeracji.

Mirosław Lisowski

Drukuj ten artykuł Drukuj ten artykuł

Społeczna inspekcja pracy