Banner

Oświatowe stanowiska

Podczas WZD Międzyregionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ “Solidarność” Dolny Śląsk delegaci przyjęli szereg ważnych stanowisk .Poniżej prezentujemy wszystkie, które zostały przegłosowane na zebraniu 1 czerwca we Wrocławiu.

foto Janusz Wolniak

Stanowisko nr 1/2016
Walnego Zebrania Delegatów Międzyregionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Dolny Śląsk
w sprawie ujednolicenia  tygodniowego wymiaru godzin zajęć prowadzonych przez nauczycieli pedagogów, psychologów i logopedów.

Walne Zebranie Delegatów MSOiW NSZZ „Solidarność” Dolny Śląsk wnioskuje o podjęcie zdecydowanych działań  w sprawie ujednolicenia tygodniowego wymiaru godzin zajęć prowadzonych przez pedagogów, psychologów i logopedów.

Zapis w Karcie Nauczyciela w art. 42 punkcie 7 ust. 3 daje delegację  dla organów prowadzących  do określania tygodniowego wymiaru zajęć co powoduje,                                     nierówne traktowanie tej grupy nauczycieli  a różnice wymiaru zatrudnienia wynoszą od 20   do 38 godzin.

WZD uważa, że jeżeli w art. 42 pkt 3 pod pozycją 11 ustalona jest norma   20 godzin dla pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych to dla nauczycieli psychologów, pedagogów i logopedów powinien pojawić się taki sam zapis  pod pozycją 12.

 

Stanowisko nr 2/2016
Walnego Zebrania Delegatów Międzyregionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Dolny Śląsk
ws. przywrócenia uprawnień emerytalnych

 
Walne Zebranie Delegatów MSOiW NSZZ „Solidarność” Dolny Śląsk domaga się od rządu RP ponownego zaliczenia zawodu nauczyciela do pracy o szczególnym charakterze, co umożliwi nauczycielom skorzystanie z prawa do przejścia na wcześniejszą emeryturę – zgodnie z dotychczasowym zapisem art. 88 ustawy Karta Nauczyciela.

Uważamy, że jest to jeden z najtrudniejszych zawodów, wymagający specyficznych predyspozycji psycho-fizycznych, co zostało potwierdzone w 2006 roku przez Zespół Ekspertów Medycyny Pracy do Spraw Zweryfikowania Wykazu Prac w Szczególnych Warunkach i Wykazu Prac w Szczególnym Charakterze.

Nie  godzimy się na  instrumentalne traktowanie nauczycieli, na których nakłada się coraz to nowe obowiązki, formułuje się coraz to wyższe wymagania i oczekiwania społeczne. Sprzeciwiamy się, aby kolejny raz nauczyciele stali się ofiarami oszczędności budżetowych!

Przywrócenie przepisów emerytalnych obejmujących nauczycieli obowiązujących przed 1 stycznia 2009 roku pozwoliłoby przywrócić zaufanie obywatela do państwa w zakresie dotrzymania praw nabytych. Potwierdziłoby również konstytucyjną zasadę równości wobec prawa wszystkich grup pracowniczych. Ponadto złagodzone zostałyby skutki przeprowadzenia zapowiadanej przez rząd RP reformy edukacji.

Odtworzenie zasad uzyskiwania uprawnień emerytalnych przez nauczycieli ma olbrzymie znaczenie, zwłaszcza w obliczu przewidywanego niżu demograficznego. Pozwoli na złagodzenie społecznych i ekonomicznych skutków zagrożenia zwolnieniami dużej grupy pracowników pedagogicznych.

 

Stanowisko nr 3/2016
Walnego Zebrania Delegatów Międzyregionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Dolny Śląsk
ws. kierunków zmian w polskiej oświacie

Walne Zebranie Delegatów MSOiW NSZZ „Solidarność” Dolny Śląsk w trosce o właściwe funkcjonowanie systemu edukacji w Polsce wyraża przekonanie, że wszelkie gwałtowne decyzje, brak spokoju i rozwagi w przekształcaniu sytemu edukacji, nieustanne zmiany przepisów prawa oświatowego powodują niekorzystne zjawiska, obniżenie rangi i znaczenia edukacji. Utrudniają podstawowe i najważniejsze zadanie szkoły i nauczyciela, pracę dydaktyczną i wychowawczą z uczniem.

Uważamy, że wprowadzenie zmian powinno się zacząć od merytorycznej oceny skutków realizacji obecnych i ewentualnego opracowania nowych podstaw programowych. Następnie należy rozważyć i ewentualnie wdrożyć zmiany systemu edukacji.

 

Stanowisko nr 4/2016
Walnego Zebrania Delegatów Międzyregionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Dolny Śląsk
ws. nauczycieli wspomagających

 

Walne Zebranie Delegatów MSOiW NSZZ „Solidarność” Dolny Śląsk wnioskuje o podjęcie działań ws. ujednolicenia wymiaru godzin zajęć prowadzonych przez nauczycieli wspomagających.

Brak zapisów prawnych powoduje nierówne traktowanie tej grupy przez organy prowadzące.

 

 

Stanowisko nr 5/2016
Walnego Zebrania Delegatów Międzyregionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Dolny Śląsk
ws. płac

 
Walne Zebranie Delegatów Międzyregionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Dolny Śląsk zwraca się do rządu RP, aby spełnił najważniejszą deklarację o priorytetowej roli edukacji w Polsce.

Uważamy, że w ślad za tą deklaracją zdaniem powinno pójść od stycznia 2017 r.przyznanie pracownikom oświaty uposażeń godnych tej grupy zawodowej.

Przede wszystkim domagamy się 20% podwyżki wynagrodzeń zasadniczych pracowników oświaty i wychowania, co pozwoliłoby powstrzymać względny spadek płac.

 

Stanowisko nr 6/2016
Walnego Zebrania Delegatów Międzyregionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Dolny Śląskk
ws. nauczycieli asystentów

 

Walne Zebranie Delegatów MSOiW NSZZ „Solidarność” postuluje zatrudnianie asystentów nauczycieli zgodnie z ustawą KN jako drugiego w klasie oraz określanie tygodniowego wymiaru zajęć i zagwarantowanie prawa do stażu i awansu zawodowego.

 

Stanowisko nr 7/2016
Walnego Zebrania Delegatów Międzyregionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Dolny Śląsk
ws. szkolnictwa zawodowego

 

Walne Zebranie Delegatów MSOiW NSZZ „Solidarność” wnioskuje do KSOiW o podjęcie działań w sprawie określenia jakie przedmioty zawodowe uznaje się za przedmioty praktyczne.

Dotychczas samorządy w tej sprawie dokonują dowolnej interpretacji.

 

Stanowisko nr 8/2016
Walnego Zebrania Delegatów Międzyregionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Dolny Śląsk
ws.  określenia standardów zatrudniania nauczycieli

 

Walne Zebranie Delegatów MSOiW NSZZ „Solidarność” wnioskuje do KSOiW, aby domagać się od ministra edukacji narodowej określenia, w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami, standardów zatrudniania nauczycieli. Tak przyjęte parametry powinny ustalać w szczególności liczbę nauczycieli na oddział, liczbę uczniów w oddziale oraz liczbę obowiązkowych zajęć dla uczniów i wychowanków w poszczególnych typach i rodzajach szkół, określi obligatoryjnych i fakultatywnych usług edukacyjnych, ukróci samowolę jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ingerencji w proces dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczy, itp. Ponadto standaryzacja edukacji ujawni rzeczywisty poziom finansowania oświaty przez państwo, pozwoli na uporządkowanie systemu informacji oświatowej.

Wrocław, 1 czerwca 2016 r.

Tagged under:
Drukuj ten artykuł Drukuj ten artykuł

Społeczna inspekcja pracy