Banner

Od 2012 r. ustawa z dnia 29 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatnikówi płatników oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 171, poz. 1016) likwiduje numer identyfikacji podatkowej (NIP) nadany osobom fizycznym objętym rejestrem PESEL (nieprowadzącym działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług). Od 1 stycznia 2012 r. jedynym identyfikatorem podatkowym tych osób będzie numer PESEL.
Ponadto wymieniona wyżej ustawa stanowi, że w okresie przejściowym tj. od dnia 1 września 2011r. do dnia 31 grudnia 2011 r. nie można było żądać od tych osób numeru identyfikacji podatkowej. Wypełniając natomiast różne druki formularzy (np. druki bankowe, druki ZUS itp.), których wzory zostały określone na podstawie odrębnych przepisów, wydanych jeszcze przed wejściem w życie ustawy zmieniającej ustawę o NIP, i które mogą być stosowane jeszcze do wyczerpania nakładów tych druków jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2012 r., nie podajemy w nich numeru NIP, gdyż numerem identyfikacyjnym dla tych osób, od 1 września 2011 r. będzie wyłącznie numer PESEL. Natomiast nie podanie numeru NIP będzie w tym przypadku oznaczało, że druk został prawidłowo wypełniony.

Społeczna inspekcja pracy