- Region Dolny Śląsk NSZZ Solidarność - http://solidarnosc.wroc.pl -

Po pierwsze – podróżny!

9 października 2015 r. w Łodzi odbył się Kongres Rozwoju Transportu. Honorowy patronat sprawował Prezydent Rzeczpospolitej Polski Pan Andrzej Duda.

Organizatorem Kongresu było Centrum Rozwoju Transportu i portal nakolei.pl, zaś „Wolna Droga” objęła patronat medialny.

Byłem jednym z prelegentów, co uznaję za wyróżnienie i niewątpliwy zaszczyt. Poniżej przedstawiam kilka tez, które stanowiły podstawę mojego wystąpienia.

Bez wątpienia Plany transportowe odgrywają niepoślednią rolę w zmianie struktury zadań przewozowych, m.in. poprzez wzrost znaczenia transportu kolejowego.

Aby ten wzrost był możliwy, należy m.in. zapewnić pasażerom nieskrępowaną dostępność usług o odpowiednio wysokim standardzie.

Co należy przez to rozumieć? Chociażby umożliwienie dokonania prostych czynności, czyli – zakup na dworcu kolejowym biletu na podróż, oczekiwanie na pociąg w schludnych i bezpiecznych warunkach, uzyskanie wyczerpującej informacji, możliwość nabycia i skonsumowania posiłku, możliwość zaopatrzenia się w produkty potrzebne w podróży, itp.

A jak ta dostępność usług dzisiaj wygląda?

Osiem lat rządów koalicji PO-PSL, to konsekwentne odwracanie się polskich kolei od społeczeństwa. Permanentne odwoływanie połączeń regionalnych, zamykanie czy wręcz likwidowanie dworców, kas biletowych, poczekalni, toalet…

Zdewastowana i popadająca w ruinę infrastruktura dworcowa stała się wręcz anty-wizytówką kolei.

Jeśli zaś dochodziło do rewitalizacji budynków stacyjnych, to przede wszystkim pod kątem pozyskania kolejnych powierzchni komercyjnych, a gdy brak jest chętnych na ich najem, to dworzec ponownie zostaje zamykany z pracownikiem ochrony wewnątrz, by pilnował budynku przed dewastacją.

Kolej przestała być przyjazna dla ludzi, pełnić rolę służebną. Stała się jedynie firmą, dla której najważniejszy jest pieniądz, a kolej przestała być taktowana przez rządzących jako służba na rzecz społeczeństwa.

Polska gminna, Polska powiatowa, Polska „B” – to wielkie wyzwania dla budowanych na nowo polskich kolei, które muszą mieć także odzwierciedlenie w Planach transportowych.

Należy zatem:

Przywrócić sieć połączeń lokalnych, aby umożliwić dojazd do pracy, szkół, urzędów państwowych i samorządowych, placówek służby zdrowia, dóbr kultury, sztuki, nauki;

Sprawić, by to Skarb Państwa przejął odpowiedzialność i finansowanie deficytowego z założenia kolejowego ruchu regionalnego;

Otworzyć i ponownie oddać budynki dworców kolejowych dla podróżnych, aby mogli korzystać z niezbędnej infrastruktury, stworzonej wszak przede wszystkim dla klientów kolei;

Stworzyć warunki do korzystania przez podróżnych z dóbr cywilizacji – bezpłatny dostęp do Internetu (WiFi), bankomat, automatyczna realizacja płatności, mała gastronomia, automat fotograficzny, itp., itd.;

Uruchomić wszędzie tam, gdzie to możliwe, kasy biletowe;

Stworzyć podstawy do budowy platformy sprzedażowej, jako jeden wspólny bilet dla wszystkich przewoźników, tak aby zdjąć z podróżnego mało komfortowy obowiązek śledzenia zmieniającej się listy przewoźników;

Zbudować w porozumieniu z samorządem, oparte o infrastrukturę dworców kolejowych, lokalne centra przesiadkowe dla różnego rodzaju transportu.

Zmiany te mogą zdecydowanie wpłynąć na poprawę wizerunku kolei, a nadto zwiększyć atrakcyjność dworców i ich potencjał, co z jednej strony wpłynie na jakość obsługi podróżnych, z drugiej zaś na korzyści płynące z najmu powierzchni.

Właściwie prowadzona polityka w tym zakresie może sprawić, że polska kolej na powrót może stać się forpocztą Państwa Polskiego tuż za rogatkami wielkich aglomeracji.

Mirosław Lisowski